Le Corbusier - “Lumina creează atmosfera și senzația pe care ți-o oferă un loc, precum și expresia unei structuri.”

Fiecare business, mai mic sau mai mare, are un target pe care îl urmărește și cu care încearcă să se conecteze. Cine este clientul meu, cu ce se ocupă, ce îl interesează, ce îi pot oferi eu (în plus)? etc. - sunt câteva dintre întrebările pe care ni le punem fiecare (sau ar trebui).

În cazul unui restaurant, în funcție de clientela pe care și-o dorește, localizarea, design-ul și meniul (inclusiv prețurile) sunt lucrurile de bază care contribuie la poziționarea sa.

Azi vă vom povesti despre conceptul de iluminat al unui restaurant. De ce? Nu doar pentru că ăsta e business-ul nostru, ci pentru că atmosfera într-un restaurant este esențială pentru crearea unei experiențe (frumoase), care poate determina clientul să revină sau nu, iar iluminatul este o parte importantă a acesteia.

Design-ul de iluminat al unui restaurant devine o componentă a identității brand-ului său, la fel ca și mobilierul, design-ul de interior sau serviciul oferit. "True luxury lies in the details", așa cum se spune, și necesită o îmbinare armonioasă a tuturor acestor factori.

Lumina este o formă de comunicare care evocă un răspuns perceptual. Modul în care spațiile și obiectele sunt iluminate va forma modul în care le simțim și le răspundem. 

Și ca să trecem la lucruri practice, plecând de la principiile de bază ale unui concept de iluminat, putem împărți iluminatul într-un restaurant în 4 layere:

1. Lumină ambientală - pentru iluminatul general al spațiului. Creează atmosfera unui restaurant.

O lumină slabă creează o atmosferă intimă, de lux, care îi determină pe clienți să petreacă mai mult timp acolo. Când ești într-o companie bună, timpul tinde să nu mai aibă așa mare importanță. Și nici numărul paharelor cu vin. Sunt și niște studii care arată că fumătorii consumă mai mult într-un restaurant / bar față de nefumători. 

Lumina puternică, pe de altă parte, produce o stare mai vioaie și plină de viață. Un iluminat mai intens este potrivit pentru mic dejun sau prânz ori pentru spații mai simple, cum ar fi pizzeriile sau locurile de tip fast-food.  

Un exemplu bun în acest sens este comparația între McDonalds și Starbucks. Cele două lanțuri au ca target o clientelă similară, dar puteți observa cum design-ul, meniul și iluminatul reflectă intenția fiecăruia, diferită. 

McDonalds este puternic luminat - mănânci repede, pleci repede - în timp ce Starbucks are o lumină caldă, difuză (și cafea la 1L) - povestim, lucrăm, mai mâncăm o brioșă și apoi mai vedem.

Cel mai important aspect al conceptului de iluminat este reglajul intensității luminoase (dimmer). În timpul zilei este potrivită o intensitate luminoasă mai ridicată, iar la cină puteți scădea intensitatea luminoasă pentru crearea unei atmosfere intime. Atenție totuși ca lumina să nu fie prea slabă; poate să creeze o stare de somn sau o lipsă de concentrare.

De asemenea, puteți opta și pentru reglajul temperaturii de culoare a luminii.  Astfel, se poate schimba rapid de la 2700K, care este lumina ideală pentru cină, la 3000K, ideală pentru micul dejun. Iar dacă dorești să obții o atmosferă romantică, poți seta lumina la 2200K, care va căpăta un aspect de iluminat de lumânări.

2. Lumină de lucru (sau task lighting) - nu doar în bucătărie sau la zona de casierie.

  • Mesele - clienții trebuie să poată citi meniul cu lejeritate și să vadă aranjamentul mesei
  • Intrările și ieșirile - clientul trebuie să poată intra și să părăsească restaurantul în siguranță
  • Toaletele - fără a intra în detalii, o zonă de toaletă trebuie să fie bine iluminată
  • Oglinzile - clienții doresc să se poată vedea într-o oglindă

Când vorbim despre iluminatul de lucru, o întrebare pe care trebuie să ne-o punem este "ce va avea nevoie personalul sau clientul să facă aici?". 

Faceți o "tură" a restaurantului și analizați task-urile care se vor îndeplini în fiecare zonă. Gândiți-vă "cum trebuie să fie iluminatul ca să ajute la îndeplinirea sarcinii respective?"

3. Iluminatul de accent - atrage atenția asupra arhitecturii sau a unei caracteristici particulare.

Cu iluminatul de accent puteți pune în evidență anumite detalii - tablouri, elemente arhitecturale, decorațiuni - care întăresc personalitatea spațiului. Ca și în design-ul nordic, un singur element este suficient să schimbe sau să dea o față nouă întregului spațiu. 

Spre exemplu, pe stilul Loft, des întâlnit în ultima perioadă, puteți pune accentul cu un iluminat în stil industrial sau tip wall-washer pe un perete din beton nefinisat sau cu cărămidă.

Lumina poate fi utilizată și pentru a crea "un traseu" prin atragerea atenției asupra diferitelor puncte focale sau zone. Punctele focale sunt create prin contraste în luminozitate, adesea între iluminatul de accent și iluminatul ambiental.

Aveți în vedere ca lămpile să fie plasate în afara câmpului vizual al persoanelor pentru a evita efectul de orbire. De asemenea, lumina poate fi reflectată și de pe suprafețele lucioase sau din oglinzi. Difuzoarele, din sticlă mată sau textil spre exemplu, pot fi de ajutor în aceste cazuri.

4. Iluminatul decorativ - cu rol estetic, mai puțin funcțional.

Ca și mobilierul, este un element care personalizează un bar sau un restaurant. Funcționalitatea este mai puțin semnificativă aici; este vorba despre crearea unui stil individual.

Vă puteți juca cu diferite culori și texturi, puteți crea diverse contraste. 

Nu recomandăm uniformitatea pentru că ar putea crea monotonie prin alegerea corpurilor de iluminat cu aceeași culoare sau același model.

Aici intervine creativitatea fiecăruia și nivelul de creativitate permis. Spre exemplu, dacă vorbim de un loc mai "hipster", putem experimenta mai mult.

Indiferent de modul în care alegeți să proiectați iluminatul, păstrați funcționalitatea ca focus principal. Estetica este importantă, dar dacă nu rezolvă un scop, clienții nu o vor aprecia mult timp.

Iluminatul restaurantelor și hotelurilor este o zonă mai dificilă a design-ului de iluminat. De aceea, am fi încântați să vă ajutăm. 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.